Graviditetsdiabetes? Havandeskapsförgiftning ?

Idag var det dags för ett återbesök hos barnmorskan.

Det gjordes det vanliga när jag kom ditt, vägning och kolla socker.

- Oj!! hör jag barnmorskan ropar ut, det är inte vad jag är van vid att höra. Så förstod att det va högt.

-Vi gör ett till test, säger hon, även detta visa lika högt. Hon frågar vad jag ätit till frukost. Och säger då att jag ätit det vanliga, fiberflingor och vaniljyoghurt.

- Mmm, kan vara yoghurten som spökar. . .Vi går in på mitt rum. Och så går vi genom korridoren tills vi kommer till hennes rum. Där mäter vi blodtryck, mått på magen och lyssnar på hjärtljud.

Mina värden har börjat gå upp lite, blodtrycket va bra men lite högre än vad jag har vanligt, magmåttet fick nästan inte plats på diagrammet. Hon frågar om jag mått illa, vilket jag har gjort de sista dagarna. Ont i huvudet ? joo i natt hade jag så ont i huvudet att jag knappt kunde sova. Något annat ovanligt? jaa, igår innan jag fick ont i huvudet så va det lite som myrornas krig framför ögonen. . .men det va nog för att jag ansträngde mig lite för mycket.

- Du måste komma in i morgon och göra lite tester, glukosbelastning, lämna urinprov och ta blodtryck.

Så idag har det varit en jobbig dag, när dom misstänker havandeskapsförgiftning så kan jag inte låta bli att googla och läsa igenom allt jag hittar.

Bland annat hitta jag detta på vårdguiden;

Risken för havandeskapsförgiftning är större vid:

  • diabetes
  • högt blodtryck
  • kronisk njursjukdom
  • övervikt

samt om

  • du är förstföderska
  • du ska föda tvillingar eller fler barn
  • du har haft havandeskapsförgiftning tidigare
  • din mamma/syskon/mormor drabbades av havandeskapsförgiftning.

 

6 av 8 kunde jag kryssa i , så nu är jag lite nojig. Men försöker att inte stressa upp mig, det kan ju hända att det bara va lite högt just idag. Så idag har jag försökt att ta det lugnt och bara haft soffmys.

Så nu ska jag fasta tills imorgon, jag ska vara hos barnmorskan 8:15 och vara där i ca 2 timmar, sen efter det så vet dom nog lite mer. Hoppas bara att allt går bra.


Kommentarer
Postat av: Anonym

Men fy... Du måste höra av dig till mig sen så jag vet hur det är med dig vännen!!!

Kanske du har lust att ses nått nästa vecka?? Är ledig då!!!

Saknar dig! <3

KRAM Cajsa!!

2011-03-01 @ 19:44:51
Postat av: Anna

Hoppas det går bra imorgon!

2011-03-01 @ 23:30:05
URL: http://pollydollface.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0